Skip to main content
NYHETER

Norton, the unapproachable…

Resultat från tävlingar användes förr i tiden ofta i mc-annonser. Den du ser här intill är från 1908 och lyfter fram både en- och tvåcylindriga maskiner ur Nortons modellprogram. Observera att motoreffekten anges i så kallade skattehästkrafter (se förra veckans inlägg). Slogans var också viktiga, och om de användes under en längre tid blev de så inarbetade att ”alla” visste vilket märke respektive uttryck skulle kopplas till.

Ett exempel: ”Made Like a Gun”känner du säkert igen. Jovisst är det Royal Enfield och det uttrycket är troligen lika välkänt som det mer moderna ”You meet the nicest people on a Honda”.

Hondas uttryck från början av 1960-talet var ett smart sätt att motarbeta den amerikanska allmänhetens motvilja mot ”knuttar” som allmänt ansågs vara oljiga busar. Därför visades i annonserna också unga, välartade och glada amerikaner i vardagssituationer alla kände igen. Hondas drag var inte bara smart, det var en dundersuccé.

Kanske var Nortons slogan lika smart och lyckosam. Rem Fowlers ”…thanks to my unapproachable Norton”, användes av Nortonfabriken flitigt under många år och blev så inarbetat att de flesta Norton-ägare än idag minns både den legendariske tävlingsföraren och hans svar på varför han vann första loppet för tvåcylindriga maskiner på Isle of Man 1907.